שיטת פלדנקרייז

מחבר המאמר: 
מיכל שגיא

רבים מאיתנו סובלים ממחושים: כאבי גב, צוואר כתפיים, פרקים ועוד. מחושים אלו נגרמים לרוב כתוצאה משימוש לקוי בגופנו. במשך שנים אנו מסגלים לעצמנו פעולות ההופכת להרגלים מכאניים החוזרים על עצמם במתכונות קבועות. חלק מהרגלי תנועה אלו מאבדים את יעילותם ואינם מותאמים יותר לחיינו ולצרכינו המשתנים, והדבר מתבטא בכאבים, עייפות, אי נוחות כרונית ומחלות.

שיטת פלדנקרייז  מאפשרת לאדם ללמוד ולהפעיל את עצמו באופן יעיל ובריא.

איך?

השיטה משתמשת בתנועה כתהליך לימוד טבעי, בדומה לאופן בו לומדים תינוקות לדעת את עצמם ואת עולמם,– ע"י  למידה אורגנית.        

התינוק לומד להתגלגל, לזחול, לזהות את עצמו ואבריו, את סביבתו האנושית והפיזית, לעמוד וללכת ,על ידי תהליך של התנסות ומשחק, טעויות , נפילות והצלחות. בהדרגה, באופן טבעי ובהסתמכו על תחושתו, בוחר לו התינוק, מתוך האוסף העשיר של התנסויותיו את דרכי הפעולה המשרתות אותו ביעילות והנאה. הפעולות הנלמדות מתפתחות אחת מרעותה, ואופייה של אחת תלוי בקודמתה.

האדם מיוחד ושונה מבעלי חיים אחרים בכך שעליו ללמוד את דרך הפעולה בעצמו ואינו יורש אותה מוכנה עם היוולדו. (כמו למשל סייח ועגל המסוגלים לעמוד על רגליהם כבר ביום היולדם.)

הבוגר הופך חלק מהפעולות (כמעט את רובן) להרגלים. יתרונו של הרגל בכך שהוא הופך את רוב הפעולות היומיומיות למובנות מאליהן, ומאפשר לנו לעסוק בדברים אחרים. חסרונו של ההרגל בכך שמרוב שהוא קרוב ומובן מאליו, איננו עוצרים ובודקים מחדש את יעילותו והתאמתו לחיינו ולמעשה איננו מודעים לו, ואולי לא פחות משהוא משרת אותנו אנחנו שבויים ברשותו.

יתרונו של התינוק הנאיבי וחסר ההרגלים, הבוחן את כל אפשרויות התנועה תוך כדי משחק והתנסות, איננו נחלתו הטבעית של הבוגר בעל ההרגלים אותם רכש בעמל רב.

לכן השיטה באה להזכיר לאדם הבוגר, שכשם שהוא בחר לו את הרגליו בעבר, הוא זה שיכול לשוב ולברור לו את הרגליו מחדש.

שיטת פלדנקרייז מפעילה את כושר הלמידה האורגני של מערכת העצבים, להסתגל ולמצוא פתרונות באותן דרכים טבעיות בהן עיצב כל אחד מאיתנו את דרכי הפעולה האישיים שלו מאז ילדותו. האדם לומד דרכים חלופיות להרגלי העשייה המושרשים שלו.

לשיטת פלדנקרייז שני אופני הוראה:

1. שיעורי תנועה קבוצתיים – "מודעות באמצעות תנועה" : באופן זה התלמידים מבצעים תנועות     לפי הנחיה מילולית. השיעור בנוי מסדרת תנועות עדינות ללא כוח, על פי רוב בשכיבה, מצב בו השפעת כוח המשיכה מצטמצם וכתוצאה מכך המתח השרירי יורד, ומערכת העצבים פנויה להקשבה ולמידה. תהליך זה מאפשר תנאים אופטימאליים לגילוי עצמי של קורדינציית תנועה יעילה. שיעורים אלה מבוססים על ידע רב בפיסיקה, בנוירולוגיה ובאבולוציה של התנועה .

2. שיעורים אישיים – "אינטגרציה פונקציונאלית" : אופן למידה זה מותאם לצרכיו הייחודיים של התלמיד. התקשורת בין המורה לתלמיד היא דרך מגע ידיו של המורה, בעזרתן חווה התלמיד תבנית תנועה חדשות. השיעורים ניתנים בעדינות ורגישות ומתאימים לאנשים בכל הגילים.(למשל,הם יעילים לתינוקות שסובלים מליקויים בהתפתחות התנועה, במקרים של עקמת עמוד השדרה אצל ילדים ומתבגרים ובהקלה או הפגה של כאבים הקשורים בארגון השלד ובפעולת השרירים).

 

הכותבת:מיכל שגיא, מורה מוסמכת בשיטת פלדנקרייז, B.A בחינוך. בעלת ניסיון של למעלה מ 20 שנה בהנחיית קבוצות ובטיפול פרטני.

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר בטלפונים:  04-9573482, 054-4957348

דוא"ל המחבר: 
sagimichal@gmail.com